Classy.blo.gg

Inspiration and class at my terms.

Laga mat på riktigt

Category: Mat & Dryck

Något jag tycker är så himla roligt är när folk säger att dem ska laga mat och så köper dem allt färdigt och stoppar in det i mikron och tror att dem lagat mat, för det där är allt annat förutom att laga mat. Laga mat gör man när man gör allt från början själv, till och med såsen till maten, kan man inte detta så vet man inte hur man lagar mat. Att värma en paj i mikron eller att slänga in färdiga pommes frites i ugnen är inte att laga mat tycker jag, vet ni så mycket onödigt socker och tillsatser det finns i frysta produkter? Gör dina pommes själv, hur svårt är det?! Du skalar potatisen, skär den i bitar kryddar och på med olja och sen in i ugnen på 200 grader på varmluft så blir dem krispiga och goda.
 
Detsamma gäller broccoli och frysta grönsaker, köp färska grönsaker, det är mycket bättre och finns mycket mer vitaminer och föredra att ångkoka dem så att vitaminerna inte försvinner. En hel del vitaminer försvinner redan när man fryser in dem så ska man få i sig alla vitaminer och vill inte gå upp i vikt så köp färskt! Jag förstår att man köper färdig pasta liksom, det är inte så att jag står och gör min egen pasta varje gång jag ska äta men en egen paj kan man väl ändå göra själv, det tar bara en halvtimme att göra.

Comments


Comment here: